3. „FEJEZET” – A DURVA MOTOROS KÉSZSÉGEK FELMÉRÉSE
Pediatric Balance Scale
A Pediatric Balance Scale a Berg egyensúly skála (Berg Balance Scale) gyermekek számára adaptált változata, amelyet az iskoláskorú gyermekek egyensúlyának és stabilitásának értékelésére és mérésére terveztek – iskoláskorú gyermekek (5-től 15 éves korig) enyhe vagy közepes fokú motoros zavarokkal; a tipikusan fejlődő gyermekek 7-8 éves koruk körül érik el a legmagasabb pontot. Az adminisztráció és a pontozás kevesebb, mint 15 percet vesz igénybe. Minden egyes tételhez szóbeli utasításokat biztosítunk. A gyermek minden feladatból gyakorlópróbát tehet. Ha nem érti meg az utasításokat, egy második próba is végezhető. Szóbeli és vizuális instrukciók adhatók a feladatok tisztázása érdekében.
Szükséges eszközök: állítható magasságú pad, szék háttámlával és kartámasszal, stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra, egy hüvelyk széles maszkolószalag (1 hüvelyk = 2,54 centiméter), hat hüvelyk magas fellépő (15,24 cm), táblaradír, vonalzó vagy mérőpálca, egy kis vízmérték. Választható tárgyak, amelyek hasznosak lehetnek: két gyermekméretű lábnyom, szemkötő, egy élénk színű, legalább két hüvelyk nagyságú tárgy (5,08 cm), flash kártyák; kéthüvelyknyi, ragasztóval ellátott hátú tépőzár alap (5,08 cm); két, egy lábnyi tépőzár csík (30,48 cm).
14 elemből álló vizsgálati sor – minden tétel 0 – 4 között pontozott (max. 56 pont)
- Ülésből felállás
- Állásból ülés
- Transzfer mozgások
- Támasz nélküli állás
- Ülés a hát támasztása nélkül, a lábak a talajon támaszkodnak
- Állás önállóan csukott szemmel
- Állás önállóan összezárt lábakkal
- Állás önállóan kis haránt terpeszben
- Egy lábon állás
- Teljes fordulás (360 fokos fordulás)
- Fordulás álló helyzetben – hátranézés a bal és a jobb váll mögött
- Álló helyzetből tárgy felvétele a padlóról
- Váltott láb felhelyezése a fellépőre, támasz nélkül állás közben
- Karral nyújtózás előre álló helyzetben
1. Teszt – Ülésből felállás Szükséges eszközök: megfelelő magasságú pad, amely lehetővé teszi, hogy a gyermek lába a talajon támaszkodjon, a csípő és a térd 90 fokos hajlításban maradjon. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy “tartsa fel a karjait és álljon fel”. A karok helyzete opcionális, a gyermek választhatja meg a pozíciót. .
Három próbálkozás lehetséges, a legjobb eredmény kerül rögzítésre.
4 pont – képes a kezek használata nélkül állni és önállóan stabilizálni a helyzetét
3 pont – képes önállóan, a kezét használva állni
2 pont – többszöri próbálkozás után képes megállni a kezét használva
1 pont – minimális segítségre van szüksége a felálláshoz vagy a stabilizáláshoz
0 pont – mérsékelt vagy maximális segítségre van szüksége a felálláshoz
(Az 1. és 2. teszt egyidejűleg is végezhető vizsgálói döntés alapján – ha ez elősegíti a gyermek legjobb teljesítményét.)
2. Teszt – Állásból ülés
Szükséges eszközök: megfelelő magasságú pad, amely lehetővé teszi, hogy a gyermek lába a talajon támaszkodjon, a csípő és a térd 90 fokos hajlításban maradjon. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy lassan üljön le, a kezek használata nélkül. A karjainak helyzetét megválaszthatja.
Három próbálkozás lehetséges, a legjobb eredmény kerül rögzítésre.
4 pont – biztonságosan ül, minimális kézhasználattal
3 pont – kezek használatával irányítja a leereszkedést
2 pont – a lábak hátsó részét a széknek támasztva irányítja a leereszkedést
1 pont – önállóan ül, de irányítatlanul ereszkedik lefelé
0 pont – segítségre van szüksége az üléshez
3. Teszt – Transzfer mozgások
Szükséges eszközök: két szék, vagy egy szék és egy pad. Az egyik ülőfelületnek karfával kell rendelkeznie. Az egyik széknek/padnak a szokásos felnőtt méretűnek kell lennie, a másiknak pedig megfelelő magasságúnak, hogy a gyermek a padlóra támasztott lábakkal és kilencven fokos csípő- és térdhajlítással megfelelően tudjon ülni.
Instrukció: a szék(ek)et úgy kell beállítani, hogy negyvenöt fokos szögben érintkezzenek. Megkérjük a gyermeket, hogy üljön először a karfás ülésbe, majd pedig egy úton a karfa nélküli ülésbe.
4 pont – képes a kezek csekély mértékű használatával biztonságosan átülni
3 pont – képes a biztonságos átülésre; határozottan szükség van a kezekre
2 pont – képes szóbeli utasítással és/vagy felügyelettel (megfigyelés) történő átülésre
1 pont – egy személy segítségére van szüksége
0 pont – két személy segítségére vagy felügyeletére van szüksége (közeli őrzés) a biztonság érdekében
4. Teszt – Támasz nélküli állás
Szükséges eszközök: stopperóra vagy óra másodpercmutatóval, egy tizenkét hüvelyk hosszú maszkolószalag-vonal vagy két lábnyom, egymástól vállszélességben elhelyezve.
Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy 30 másodpercig álljon úgy, hogy nem kapaszkodik, és nem mozgatja a lábát. Egy ragasztószalagos vonal vagy lábnyomok helyezhetők a padlóra, hogy segítsenek a gyermeknek megtartani a helyhez kötött lábtartást. A gyermek bevonható egy stressz mentes beszélgetésbe, hogy a figyelmét harminc másodpercig fenntartsa. A testsúlyáthelyezés és a lábak egyensúlyi reakciói elfogadhatóak; a láb mozgása a térben (a támasztófelületről) az időzített próba végét jelzi.
4 pont – képes 30 másodpercig biztonságosan állni
3 pont – képes 30 másodpercig felügyelet mellett állni (megfigyelés)
2 pont – képes 15 másodpercig támasz nélkül állni
1 pont – többszöri próbálkozásra van szüksége ahhoz, hogy 10 másodpercig támasz nélkül álljon
0 pont – nem képes 10 másodpercig segítség nélkül állni
_____ idő másodpercben megadva
Speciális instrukciók: ha a vizsgált személy képes 30 másodpercig támasz nélkül állni, akkor a támasz nélküli ülésért teljes pontszámot kap. A vizsgálat a 6. pontnál folytatható.
5. Teszt – Ülés a hát támasztása nélkül, a lábak a talajon támaszkodnak
Szükséges eszközök: stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra, megfelelő magasságú pad – a lábak talajon támaszkodása mellett a csípő és a térd kilencven fokos hajlításban maradjon. Instrukció: A gyermek üljön 30 másodpercig összefont karokkal a mellkasán. A gyermek bevonható egy stressz mentes beszélgetésbe, hogy a figyelmét harminc másodpercig fenntartsa. A mérési idő megáll, ha a törzsben vagy a felső végtagokban védekező reakciókat észlelünk.
4 pont – képes biztonságosan és stabilan ülni 30 másodpercig
3 pont – képes 30 másodpercig felügyelet mellett ülni (megfigyelés), vagy a felső végtagok kifejezett használatára lehet szükség az ülőhelyzet fenntartásához
2 pont – képes 15 másodpercig ülni
1 pont – képes 10 másodpercig ülni
0 pont – képtelen 10 másodpercig támogatás nélkül ülni
____ idő másodpercben megadva
6. Teszt – Állás önállóan csukott szemmel
Szükséges eszközök: stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra, egy tizenkét hüvelyk hosszú maszkolószalag-vonal vagy két, egymástól vállszélességben elhelyezett lábnyom, szemkötő. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy vállszélességű terpeszben álljon mozdulatlanul, és csukja be a szemét tíz másodpercre. Irányítás: “Amikor azt mondom, hogy csukd be a szemed, azt szeretném, hogy állj mozdulatlanul, csukd be a szemed, és tartsd csukva, amíg azt nem mondom, hogy nyisd ki”. Szükség esetén bekötött szemmel is végezhető a teszt. A testsúlyáthelyezés és a lábak egyensúlyi reakciói elfogadhatóak; a láb mozgása a térben (a támasztófelületről) az időzített próba végét jelzi. A padlóra ragasztószalagot vagy lábnyomokat lehet helyezni, hogy segítsük a gyermeket a láb mozdulatlan helyzetének megtartásában.
Három próbálkozás lehetséges, a legjobb eredmény kerül rögzítésre.
4 pont – képes 10 másodpercig biztonságosan állni
3 pont – képes 10 másodpercig állni felügyelet mellett (megfigyelés)
2 pont – képes 3 másodpercig állni
1 pont – nem képes 3 másodpercig csukva tartani a szemét, de stabilan áll
0 pont – segítségre van szüksége, hogy ne essen el
_____ idő másodpercben megadva
7. Teszt – Állás önállóan összezárt lábakkal
Szükséges eszközök: stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra, egy tizenkét hüvelyk hosszú ragasztószalag-vonal vagy két egymás mellé helyezett lábnyom. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy zárja, tegye egymás mellé a lábait, és álljon mozdulatlanul, kapaszkodás nélkül. A gyermek bevonható egy stressz mentes beszélgetésbe, hogy a figyelmét harminc másodpercig fenntartsa. A testsúlyáthelyezés és a lábak egyensúlyi reakciói elfogadhatóak; a láb mozgása a térben (a támasztófelületről) az időzített próba végét jelzi. A padlóra ragasztószalagot vagy lábnyomokat lehet helyezni, hogy segítsük a gyermeket a láb mozdulatlan helyzetének megtartásában.
Három próbálkozás lehetséges, a legjobb eredmény kerül rögzítésre.
4 pont – képes önállóan egymás mellé helyezni a lábait és 30 másodpercig biztonságosan állni
3 pont – képes önállóan egymás mellé helyezni a lábait és 30 másodpercig állni felügyelet mellett (megfigyelés)
2 pont – képes önállóan egymás mellé tenni a lábait, de nem képes 30 másodpercig tartani a helyzetet
1 pont – segítségre van szükség a pozíció felvételéhez, de képes 30 másodpercig állni zárt lábakkal
0 pont – segítségre van szüksége a pozíció felvételéhez és/vagy nem tudja tartani a helyzetet 30 másodpercig
_____ idő másodpercben megadva
8. Teszt – Állás önállóan kis haránt terpeszben
Szükséges eszközök: stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra, egy tizenkét hüvelyk hosszú ragasztószalag-vonal vagy két, saroktól lábujjig elhelyezett lábnyom. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy álljon egyik lábával a másik elé, sarok lábujjat érint. Ha a gyermek nem tudja a lábakat tandem helyzetben (közvetlenül egymás előtt) elhelyezni, akkor meg kell kérni, hogy lépjen előre olyan messzire, hogy az egyik láb sarka az álló láb lábujjai elé kerüljön. Egy ragasztószalag vonal és/vagy lábnyomok helyezhetők el a padlón, hogy segítsék a gyermeket a láb mozdulatlan helyzetének megtartásában. A vizuális szemléltetés mellett egyetlen fizikális segítség (segítség az elhelyezéshez) adható. A gyermek bevonható egy stressz mentes beszélgetésbe, hogy a figyelmét harminc másodpercig fenntartsa. A testsúlyáthelyezés és/vagy a lábak egyensúlyi reakciói elfogadhatóak. Az időzített próbát le kell állítani, ha valamelyik láb elmozdul a térben (elhagyja a támasztófelületet) és/vagy a felső végtaggal megtámaszkodik.
Három próbálkozás lehetséges, a legjobb eredmény kerül rögzítésre.
4 pont – képes a lábakat önállóan tandem helyzetben elhelyezni és 30 másodpercig megtartani
3 pont – képes önállóan az egyik lábat a másik elé helyezni és 30 másodpercig megtartani
Megjegyzés: A lépés hosszának meg kell haladnia az álló láb hosszát, és az állás szélességének meg kell közelítenie az alany normál lépésszélességét
2 pont – képes önállóan kis lépést tenni és 30 másodpercig megtartani, vagy segítségre van szüksége ahhoz, hogy a lábát előre tudja tenni, de 30 másodpercig tud állni
1 pont – segítségre van szüksége a lépéshez, de 15 másodpercig képes megtartani
0 pont – elveszíti az egyensúlyát lépés vagy állás közben
_____ idő másodpercben megadva
9. Teszt – Egy lábon állás
Szükséges eszközök: stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra, egy tizenkét hüvelyk hosszú ragasztószalag-vonal vagy két, saroktól lábujjig elhelyezett lábnyom. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy álljon egy lábon, ameddig csak tud, kapaszkodás nélkül. Szükség esetén a gyermeket utasíthatjuk, hogy karjait (kezeit) tartsa a csípőjén (derekán). A padlóra ragasztószalagot vagy lábnyomokat lehet helyezni, hogy segítsük a gyermeket a testhelyzet megtartásában. A testsúlyáthelyezés és/vagy a lábak egyensúlyi reakciói elfogadhatóak. Az időzített próbát le kell állítani, ha a súlyt hordozó láb a térben elmozdul (elhagyja a támasztófelületet), a felemelt végtag megérinti az ellenkező lábat vagy a támasztófelületet és/vagy a felső végtagokat használja támaszként.
Három próbálkozás lehetséges, a három próba átlagos pontszáma kerül rögzítésre.
4 pont – képes önállóan felemelni a lábát és 10 másodpercig megtartani
3 pont – képes önállóan felemelni a lábát és 5-9 másodpercig megtartani
2 pont – képes önállóan felemelni a lábát és 3-4 másodpercig megtartani
1 pont – megpróbálja felemelni a lábát; nem tudja megtartani 3 másodpercig, de állva marad
0 pont – képtelen megpróbálni, vagy segítségre van szüksége az esés megakadályozásához
10. Teszt – Teljes fordulás (360 fokos fordulás)
Szükséges eszközök: stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy forduljon egy teljes kört, álljon meg, majd forduljon egy teljes kört a másik irányban.
4 pont – képes 360 fokot biztonságosan megfordulni 4 másodperc vagy annál rövidebb idő alatt mindkét irányban (összesen kevesebb, mint 8 másodperc)
3 pont – képes 360 fokot biztonságosan megfordulni csak az egyik irányban 4 másodperc vagy annál rövidebb idő alatt, a másik irányba történő megforduláshoz több mint négy másodperc szükséges
2 pont – képes 360 fokos biztonságosan, de lassan megfordulni
1 pont – közeli felügyeletet (megfigyelés) vagy folyamatos szóbeli utasítást igényel
0 pont – segítségre van szüksége a fordulás során
____ idő másodpercben megadva
11. Teszt – Fordulás álló helyzetben – hátranézés a bal és a jobb váll mögött
Szükséges eszközök: egy élénk színű, legalább két hüvelyk méretű tárgy vagy flash-kártyák, egy tizenkét hüvelyk hosszú maszkolószalag-vonal vagy két, egymástól vállszélességben elhelyezett lábnyom. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy álljon mozdulatlanul, egy helyben rögzített lábakkal. “Kövesd ezt a tárgyat, ahogy mozgatom. Figyeld tovább, ahogy mozgatom, de ne mozgasd a lábadat!”.
4 pont – hátranéz mindkét váll fölött; a testsúlyáthelyezések a törzs forgását is magukban foglalják
3 pont – hátranéz az egyik váll fölött törzsfordítással; az ellenkező irányú súlyáthelyezés a váll szintjéig történik; nincs törzsfordítás
2 pont – a fej elfordítása a váll szintjének megtekintésére; nincs törzsfordítás
1 pont – felügyeletet igényel (megfigyelés), amikor fordul; az áll a váll felé vezető út felénél nagyobb távolságra mozog
0 pont – segítségre van szüksége, hogy ne veszítse el az egyensúlyát vagy ne essen el; az áll mozgása kisebb, mint a válltól való távolság fele
12. Teszt – Álló helyzetből tárgy felvétele a padlóról
Szükséges eszközök: egy krétaradír, egy ragasztószalag vonal vagy lábnyomok. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy vegye fel a domináns lába előtt körülbelül a lábfejének hosszában elhelyezett krétaradírt. Azoknál a gyermekeknél, ahol a dominancia nem egyértelmű, kérdezzük meg a gyermeket, hogy melyik kezét szeretné használni, és a tárgyat az adott láb elé helyezzük.
4 pont – képes a radírt biztonságosan és könnyen felvenni
3 pont – képes felvenni a radírt, de felügyeletre szorul (megfigyelés)
2 pont – nem tudja felvenni a radírt, de 1-2 inchre megközelíti a radírt, és önállóan tartja az egyensúlyát
1 pont – nem tudja felvenni a radírt; felügyeletre (megfigyelésre) van szüksége, miközben próbálkozik
0 pont – képtelen próbálkozni, segítségre van szüksége, hogy ne veszítse el az egyensúlyát vagy ne essen el
13. Teszt – Váltott láb felhelyezése a fellépőre, támasz nélkül állás közben
Szükséges eszközök: stopperóra vagy másodpercmutatóval ellátott óra, négy inch magas fellépő. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy mindkét lábát felváltva helyezze a fellépőre, és addig folytassa, amíg mindkét lába négyszer nem érinti a fellépőt.
4 pont – önállóan és biztonságosan áll, és 20 másodperc alatt 8 lépést tesz meg
3 pont – önállóan képes megállni és 8 lépést >20 másodperc alatt teljesíteni
2 pont – képes 4 lépést segítség nélkül teljesíteni, de szoros felügyeletet igényel (megfigyelés)
1 pont – képes 2 lépést teljesíteni; minimális segítségre van szüksége
0 pont – segítségre van szüksége az egyensúly megtartásához vagy az elesés megakadályozásához, nem képes próbálkozni
____ idő másodpercben megadva
14. Teszt – Karral nyújtózás előre álló helyzetben
Általános instrukciók és beállítás: mérőeszközként egy tépőzárral a falhoz rögzített mérőpálca szolgál. Egy ragasztószalag vonal és/vagy lábnyomok segítik a lábak helyzetének megtartását. A gyermeket arra kérjük, hogy a lehető legmesszebbre nyúljon előre anélkül, hogy elesne, és anélkül, hogy átlépné a vonalat. A gyermek ökölbe szorított kezének MCP ízületét használjuk a mérés anatómiai referenciapontjaként. A teszt kezdetén a gyermek karjának 90 fokos helyzetben való beállításában segíthetünk. A karral nyújtózást nem szabad segíteni. Ha a 90 fokos vállízületi flexio nem érhető el, akkor ezt a pontot ki kell hagyni. Szükséges eszközök: mérőpálca vagy vonalzó, ragasztószalag vonal vagy lábnyomok, vízmérték. Instrukció: A gyermeket arra kérjük, hogy emelje fel a karját. “Nyújtsd ki az ujjaidat, szorítsd ökölbe, és nyúlj előre, amennyire csak tudsz anélkül, hogy a lábadat megmozdítanád”.
Három próbálkozás lehetséges, a három próba átlagos pontszáma kerül rögzítésre.
4 pont – magabiztosan előre tud nyúlni >10 hüvelyket (25,4 cm)
3 pont – képes előre nyúlni >5 hüvelyket, biztonságosan (12,7 cm)
2 pont – képes előre nyúlni >2 hüvelyket, biztonságosan (5,08 cm)
1 pont – előrenyúl, de felügyeletre van szüksége (megfigyelés)
0 pont – elveszíti az egyensúlyát próbálkozás közben, külső segítségre van szüksége
____ teljes tesztpontszám
Maximális pontszám = 56


Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!