Olvasnivaló a mozgásanalízis és terápia részhez
Kuura egy hat hónapos és egy hetes csecsemő, akit a házi gyermekorvos utalt fizioterápiára. Kuura a család második gyermeke, akinek van egy három évvel idősebb testvére. Kuura anyukája kicsit aggódik Kuura mozgásfejlődése miatt, mert úgy tűnik, hogy a gyermek inkább a bal oldalát részesíti előnyben, amikor átfordul. Ezen kívül az anyának nem voltak aggodalmai gyermeke fejlődésével kapcsolatban. Kuura és anyukája először jönnek fizioterápiára.
Ami ismert a páciens előzményeiből: Kuura a család második gyermekeként született a 39+5. héten, 3760g súllyal és 51cm hosszal. Kuura eddig normál ütemben fejlődött, és minden motoros mérföldkövet elért a korának megfelelően. Kuura még mindig anyatejet kap, de már hozzátáplálásként kap főtt répát, krumplit és édesburgonyát. Kuura jól alszik, és arra számítunk, hogy a fizioterápia időpontjában pihent és aktív lesz. A dokumentációból az is látszik, hogy a család semleges nemű kifejezéseket szeretne használni a gyermekre, ezért választották a Kuura nevet is neki.
Mivel korlátozott mértékben állnak rendelkezésre az adatok, így a fizioterapeutának jól fel kell készülnie és gondosan meg kell terveznie a találkozót. A helyiség előkészítésekor a gyógytornász egy puha matracot választott, meghagyva annak a lehetőségét is, hogy a csecsemő megfigyelése kemény felületen is megtörténhessen. A megfigyelést spontán játék közben végezzük, ha lehetséges. Fontos, hogy előre kiválasszuk a megfelelő játékokat a megfigyelési célok eléréséhez, és aktívan részt vegyünk az interakcióban. A szülő/gondviselő bevonása a megfigyelésbe teret igényel. Nehezíti a helyzetet, hogy egyszerre kell figyelni a szülő-gyermek interakcióra és a gyermek vizsgálatára/kezelésére is. Ezt megkönnyíthetjük, ha listát készítünk azokról a mérföldkövekről, amelyeket látni szeretnénk, figyelni akarunk pl. a szimmetriára/aszimmetriára, az izomtónusra és az interakcióra a játék során. Mary D. Sheridan könyve kiváló információforrás a motoros fejlődés megfigyelésére való felkészüléshez. A könyv születéstől öt éves korig tekinti át a gyermek fejlődését (From birth to five years; Children’s developmental progress, 2021, Routledge). A könyv elolvasásával képessé válik a motoros fejlődés lépéseinek értékelésére (teljesítmény, mozgás minősége, szimmetria, tipikus és atipikus mozgás, döntéshozatal). Átnézheti az adott életkorra jellemző motoros mérföldköveket is, amelyeket egy gyermek vizsgálatakor detektálhat. Ebben a pontban jó lenne frissíteni az emlékezetet a nemekre érzékeny kifejezésekről.
Hat hónapos korban jellemző nagymozgások és finommotorika: már láthatunk testsúlyáthelyezést, és azt is várhatjuk, hogyha a gyermek hanyatt fekszik, felemeli a kezét, hogy felvegyék. Ha megfogják a kezét, képesnek kell lennie a fej felemelésére, vállak megfeszítésére és a felültetéshez való kapaszkodásra és húzódzkodásra. Ha a gyermeket támasztott ülőhelyzetbe hozzuk, akkor a háta egyenes és képes a fejét oldalra fordítani. A gyermektől még nem várható el, hogy önállóan üljön. Elvárható lehet, hogy a hátról hasra és hasról hátra forduljon, de ez általában 6-7 hónapos korra érhető el. Ha hason fekszik a gyermek, képesnek kell lennie arra, hogy nyitott tenyérrel támaszkodjon a kinyújtott felső végtagokon. Ha álló helyzetben tartják a gyermeket, akkor súlyt helyez a lábaira, és általában szeret rugózni is. Ebben az életkorban különböző védekező reakciókat mutat, mint a lefelé irányuló leesési vagy támasztási reflex (az angol kifejezés után “ejtőernyős reflex”). A gyermek képes tárgyakkal manipulálni és azokat a kezei között váltogatni. (Sheridan, M.D. 2008. A születéstől az öt éves korig).
Figyelmeztető jelek (“red flags”) lehetnek, ha a gyermek nem éri el a mérföldköveket, hirtelen megszakad a folyamatos fejlődés, vagy a már megszerzett készségek leépülnek. Ha a gyermek megfigyelése közben a gyógytornász figyelmeztető jeleket észlel, pontosan és részletesen el kell, hogy magyarázza a – talán erősen aggódó – szülőnek/gondviselőnek, hogy a csecsemő további vizsgálatra szorul. Egy olyan gyermek esetében, aki eddig időben elérte a motoros mérföldköveket, hat hónapos korában a következők figyelmeztető jelek lehetnek: (1) A gyermek nem gurul semelyik irányba. (2) A gyermek nem képes hátonfekvő helyzetben a kezeit középvonalba, egymás mellé hozni. (3) A gyermeknek nehézségei vannak a kéz szájhoz emelésében. (4) A gyermek csak az egyik végtagot használja, miközben a másik ökölbe szorul, amikor tárgyakért nyúl. (Egészségügyi és Humán Szolgáltatások Minisztériuma, Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ, Finnország)
Ne feledjük, hogy bár a megfigyelés és a vizsgálat létfontosságú részét képezi a motoros fejlődés szűrésének, lényeges a standardizált intézkedések használata is, hogy biztosítsuk a gyermek értékelésének rendszerességét és pontosságát. Ez lehetővé teszi a terapeuták számára az értékelések eredményeinek összehasonlítását. Például a koraszülött csecsemők esetén a motoros fejlődésbeli késés magas kockázata miatt a motoros értékelések rendszeresen megtörténnek. Különböző mérési eszközök használatáról részletesebben az E-bookban olvashat. (Piper, M. C, Darrah J, 2022)


Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!