Olvasnivaló a pácienssel való kommunikáció részhez

A gyógytornász és a páciens közötti kommunikáció az egészségügyi folyamat egyik legfontosabb eleme. A hatékony gyógytornász-páciens kommunikáció a korrekt tájékoztatáson túl bátorítást, támogatást is jelent, növelve ezzel a páciens önbizalmát, motivációját, önhatékonyságát – akár felnőtt, akár gyermek a páciens. A páciensek egészségi állapotának pozitív (ön)megítélése befolyásolhatja későbbi fejlődésüket.

Ami a gyermekekkel való kommunikációt illeti, a megfelelő kommunikáció előmozdítása elengedhetetlen eleme egy olyan egészségügyi kultúra kialakításának, amely gondoskodik a gyermekkorú páciensekről és szükségleteikről, és őket helyezi a középpontba. A tájékoztatást világosan és az életkoruknak megfelelő módon kell nyújtani, lehetővé téve, hogy a gyermekek és családjaik kompetens partnerek legyenek a konzultációs folyamatban.

A gyermekkel való kommunikációnak a következőnek kell lennie:

  • nyitott és teljes, a gyermekek igényeinek és fejlődési sajátosságainak megfelelően
  • méltóságon és tiszteleten alapul (a gyógytornász meghallgatja a pácienst, és kulturális hátterét, meggyőződését, preferenciáit figyelembe veszi az egészségügyi terv kidolgozásakor)
  • részvételen alapuló – a gyermeket és a szülőket/gondviselőket is arra ösztönzik, hogy vegyenek részt az értékelési és döntéshozatali folyamatban
  • együttműködő – gyógytornászok, páciensek és családjaik együtt dolgoznak a magas színvonalú teljesítmény és hatékonyság érdekében

A konkrét témák, melyeket a kommunikáció fejlesztéséhez áttekintünk (ezeket az információkat az e-kézikönyvben és a videókban találja):

a dicséret jelentősége, módja (e-kézikönyv  + 3. video)

egy adott életkorú gyermek pszichológiai és kognitív fejlődésének megértése (E-book)

milyen nehézségei vannak a gyermekekkel való kommunikációnak? (pl. a gyermekek ellátását befolyásoló érzelmek megértése, a gyermek bevonása a kezelésbe, stb) (e-kézikönyv)

gyermek-szülő-gyógytornász triád (e-kézikönyv + 4. video)

mi segítheti a gyermekkel való kommunikációt? (pl. a gyermek előzetes felkészítése, gyermekbarát környezet kialakítása, kapcsolatfelvétel, anamnézis felvétel módja, életkornak megfelelő, a vizsgálat során alkalmazható kommunikációs technikák alkalmazása) (e-kézikönyv + 1. és 2. video)

a gyermek tájékoztatásának sajátosságai, a gyermek bevonása a saját kezelésébe (e-kézikönyv)

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *