Önállóan feldolgozandó anyagok (pl. fényképek, diagramok, értelmezendő vizsgálati jelentések, átgondolandó kérdések stb.)

Esetleírás önellenőrzéshez: a kurzuson részt vevő képet kap a vizsgált gyermek mozgásfejlődéséről, továbbá arról, hogy milyen eredményeket mutattak a vizsgálatok, és önállóan mérlegeli a további kezelésre és mozgásfejlesztésre vonatkozó döntést.

1. Olvassa el a gyermek kórtörténetét!

2. Elemezze a vizsgálati eredményeket, figyeljen a mozgás minőségére!

3. Gondolja végig, hogyan járna el az adott gyermek esetén, majd olvassa el a gyógytornász ajánlásait!

Páciens: 5 éves fiú, testmagassága 105 cm, testsúlya 18 kg (normál testméretek)

Diagnózis: nincs diagnosztizált fogyatékosság a kórtörténetben

A gyógytornász felkeresésének oka: 5 éves korában állapotfelmérésen vett részt, az egészségügyi szakember (körzeti védőnő) és az óvodapedagógus megállapítása szerint a motoros készségek terén megkésettség tapasztalható, ügyetlen a finom és durva mozgásokban, és figyelemfenntartási problémák mutatkoznak esetében. A laterális dominancia még nem stabil, a mindennapi helyzetekben a keresztezett lateralitás vagy keresztdominancia jelei láthatók.

Vizsgálat:

Anamnézis: nincs koraszülöttség, normális születési súly, a nagymozgások (kúszás, mászás) később kezdődtek, sok időt töltött „passzívan” – mozgást kevésbé ösztönző helyzetben, nincs szenzoros probléma

Aktivitás és részvétel: szeret a szabadban játszani, de több időt tölt bent, nem szereti a magas mászókákat és az instabil felületeket, inkább egyedül játszik, mint társaival

Teszt eredmények – Videó melléklettel:

1. “FEJEZET”

1. Négyzet, háromszög és rombusz másolása: Az alakzatok nem felismerhetőek, a sarkok és az élek hiányoznak. Többszöri próbálkozás után a négyzetet a kerethez közel rajzolja, szinte a keretre vezeti a ceruzát; a sarkok itt is lekerekítettek. A ceruzát nem három ujjal tartja.

2. Papírcsíkok hajtogatása: A színes csíkokat váltogatva, ügyesen hajtogatja, anélkül, hogy a sorrendet elrontaná. A hajtások nem egyenletesek, de a gyermek eljut a papírcsíkok végére. Idő: 112 másodperc.

3. Papírvágás ollóval: Az ollót bizonytalanul fogja, ujjai fejjel lefelé illeszkednek az eszközbe. Csak segítséggel tud vágni, nem követi egyenletesen a vonalakat és az íveket. Apró vágásokkal halad előre. Körülbelül 50 másodpercig tart, amíg eléri a lufit, de belevág.

2. “FEJEZET”

1. Labda elkapása két kézzel: Képes 5-ből 3-szor két kezével elkapni a labdát, a két végtag szépen egyszerre dolgozik, csípő- vagy térdhajlítás nincs.

Labda célba dobása: Két kézzel dobva 5-ből 1 találat, 3 a zsámoly szélét érinti.

2. Ujjal-lábbal kopogtatás – azonos oldali mozgás: Szép ritmusos mozgás 16 másodpercig, majd felgyorsul, a mozgásharmónia megbomlik kissé, de az ellenkező oldal nem mozdul.

 

3. Ujjal-lábbal kopogtatás – ellentétes oldali mozgás: Szép ritmusos mozgás 8 másodpercig, majd felgyorsul, a mozgásharmónia megbomlik kissé, a stabilan tartandó oldal kezdetben bekapcsolódik a gyakorlásnál, a teszt kezdetén viszont már nem.  

3. “FEJEZET”

Pediatric Balance Scale:

1. teszt – Ülésből felállás: Képes könnyedén felállni kézhasználat nélkül, és önállóan stabilizálni a helyzetet.

2. teszt – Állásból ülés: Biztonságosan ül le, karjait magasra tartva. A kezeit nem kell használnia.

3. teszt – Transzfer mozgások: Képes biztonságosan átülni, de mindkét szék esetén használja a kezeit. A szék karfáját és a felnőtt méretű szék ülőfelületét fogja meg.

4. teszt- Támasz nélküli állás: Képes biztonságosan állni 30 másodpercig, lábai a lábnyomokon helyezkednek el. A „szobor játék” a pozíció megtartásában és az erről szóló beszélgetés a figyelem fenntartásában segíti.

5. teszt – Ülés a hát támasztása nélkül, a lábak a talajon támaszkodnak: Képes biztonságosan és stabilan ülni 30 másodpercig.

6. teszt – Állás önállóan csukott szemmel: Képes 10 másodpercig biztonságosan állni csukott szemmel, anélkül, hogy lábait elmozdítaná a lábnyomokról. A lábak vállszélességben vannak egymástól.

7. teszt – Állás önállóan összezárt lábakkal: Képes a lábait önállóan egymás mellé helyezni.  Láthatunk némi egyensúlyi reakciót a lábaknál, de nem hagyják el a támasztófelületet. Képes 30 másodpercig tartani a pozíciót.

8. teszt – Állás önállóan kis haránt terpeszben: Segítségre van szüksége ahhoz, hogy a lábakat egymás elé helyezze, látunk némi egyensúlyi reakciót az elülső lábon, kissé elmozdul, de nem hagyja el a támasztófelületet. A pozíciót 30 másodpercig tudja tartani.

9. teszt – Egy lábon állás: Képes önállóan felemelni a lábát, és 4,5 másodpercig a jobb lábán, 3 másodpercig pedig a bal lábán állni.

10. teszt – Teljes fordulás (360 fokos fordulás): 2 másodperc alatt fordul 360 fokot jobbra, 1 másodpercig középen marad, majd szintén 2 másodperc alatt 360 fokot fordul balra. Képes biztonságosan megfordulni.

11. teszt- Fordulás álló helyzetben – hátranézés a bal és a jobb váll mögött: Elfordítja a fejét, mindkét válla fölött elnéz, láthatjuk a törzs forgását is. Nincs szüksége segítségre ahhoz, hogy ne veszítse el az egyensúlyát.

12. teszt – Álló helyzetből tárgy felvétele a padlóról: Fel tudja venni a radírt a padlóról anélkül, hogy lábát elmozdítaná a támasztófelületről, a sarkak stabilan a padlón maradnak.

13. teszt – Váltott láb felhelyezése a fellépőre, támasz nélkül állás közben: Biztonságosan tud támasz nélkül állni, és fel tudja helyezni mindkét lábát négyszer a fellépőre. A feladatot 13,5 másodperc alatt tudja teljesíteni.

14. teszt – Karral nyújtózás előre álló helyzetben: Az első helyzetben (90 fokos vállízületi flexio) a jelzés 27 centiméterre kerül. Miután lépés nélkül előre nyújtózik, a második marker 40 centiméterre kerül a mérőeszközön. A mért távolság 13 centiméter. 12,7 centiméter vagy annál nagyobb és biztonságosan teljesített próba 3 pontot ér.      

Dinamikus egyensúlyozás:

1. Egy lábon ugrás teszt: Képes 5-ször ugrálni a jobb lábán és 4-szer a bal lábán.

2. Tandem járás (saroktól lábujjig): Ötször lép le a vonalról, és láthatjuk a sarok és a lábujj közötti távolságot.

3. Tandem járás gerendán: A tesztet 35 másodperc alatt tudja teljesíteni. Forduláskor megáll, de nem lép le a gerendáról.

DCDQ`07 kérdőív:

52 pont

25/30 + 10/20 + 17/25 = 52/75

Mozgás közbeni kontroll/finommotorika, kézírás/általános koordináció/ÖSSZ PONT

A gyermekek fejlődési koordinációs zavarának (DCD) azonosítására kifejlesztett, szülői megítélés alapú mérés eredménye “valószínűleg nem DCD” (47-75 pont – 5 éves kor).

Eredmények, összefoglaló és ajánlások:

A tesztek eredményei és a kérdőívre adott válaszok összhangban voltak, a mindennapi tevékenységekben is megmutatkoztak a finommotorikus készségek gyengeségei, de a szem-kéz koordinációban valamivel jobb eredmények születtek. A másolási és formavágási készségek nem felelnek meg az adott életkorban elvárhatónak; a ceruzatartás módja azonban rendben van. A hajtogatás elfogadható, az életkorának megfelelő. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a finommotoros készségek mellett a térérzékelést (a labdadobás teszt alapján) is fejleszteni szükséges, és növelni kell a szinkronizált, ritmikus mozgások fenntartási képességének idejét is. A Pediatric Balance Scale (PBS) és a dinamikus egyensúlytesztek alapján a statikus és dinamikus egyensúly is fejlesztendő, a csökkenő támaszfelület egyensúly fenntartásra kifejtett hatása megmutkozott (PBS: 3. teszt – 3 pont; 8. teszt – 2 pont; 9. teszt – 2 pont; 14. teszt – 3 pont; az összes többi teszt – 4 pont – ÖSSZ PONT: 50/56). Az egy lábon ugrálás és a tandemtesztek szintén problémát jeleztek. A Pediatric Balance Scale teszt eredményei alapján az összpontszám kissé elmarad az azonos korú gyermekek pontszámától (5 év 0 hónaptól 5 év 5 hónapig  – 54,0 ±2,52 pont, Franjoine et al, 2010), ezért készségfejlesztő program javasolt.

A finommotorika fejlesztésére használhatjuk a precíziós és az erőkifejtést igénylő tevékenységeket, hiszen a mindennapi helyzetekben a finom és összehangolt mozgások mellett a kéz erejére is szükségünk van a fogások fenntartásához. Az olyan egyszerű eszközökkel, mint a gombok, érmék, tűk, cérnák, papír, gyurma, ruhacsipesz, egyéb csipesz, játékos formában fejleszthetjük képességeiket. A nagymotoros mozgások gyakorlása vagy a szem-kéz koordinációs gyakorlatok szintén elősegíthetik a finommotorika fejlesztését, a sarkok, élek és formák megismerését. Utóbbit segíti az asztalon vagy a padlón ábrázolt formák kéz- vagy lábmozdulatokkal követése, a vonalakon járás vagy labdagurítás. A ritmikus mozgások gyakorlása elősegíti a szinkronban végzett mozgások erősítését. A tapssal kiegészített gyakorlatok a kétoldali (bilaterális) mozgásokat és a ritmus gyakorlását is támogatják. Az ellenoldali végtagokkal végzett keresztezett mozgás vagy a bilaterális koordinációs gyakorlatok esetén az egyik testrész keresztezi a test középvonalát (nyújtózás a levegőben a középvonalat átlépve, az ellenoldali fül, váll, lábszár érintése stb.). Ezek hasznosak lehetnek a még nem stabilizálódott laterális dominancia esetén, és erősítik az agyféltekék közötti kapcsolatot. Az egyensúly fejlesztése változatos eszközökkel, instabil felületekkel, az alátámasztási felület csökkentésével, színes, játékos formában érhető el. Elengedhetetlen az adott életkorban elvárt motoros készségek gyakorlása, futás, ugrás, vonalon járás, dinamikus eszközökön való egyensúlyozás, a szabad, de biztonságos környezetben való mozgás lehetőségének biztosítása.

Az új, de semmiképp sem félelemkeltő eszközök biztosítása és bevezetése a hintáktól, csúszdáktól a homokozókig és játszótéri eszközökig – amelyek serkentik a kognitív és szociális fejlődést  – alkalmazható a fejlesztési folyamat támogatására. Hasznos lehet az is, ha a gyermekkel kezdetben párban, majd csoportban foglalkozunk, és segítjük a társaival való kapcsolatépítést.

Gondolkodtató kérdések (néhány példa):

  • Hogyan tehetjük izgalmassá és játékossá a gyakorlatozást a gyermek számára?
  • Milyen eszközökkel fejleszthető az egyensúly?
  • Milyen feladatok/gyakorlatok végezhetők otthoni környezetben a finommotorika fejlesztésére?
  • Hogyan fejleszthetjük a térbeli tájékozódást?

Ezenkívül a gyermekkel és a szülőkkel való kommunikációval kapcsolatos probléma kerül ismertetésre az önellenőrzéshez.

In addition, a problem related to communication with the child and the parents will be described for self-solving.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *